Sponsoring hoort bij Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

18-04-2017

Net als veel grote bedrijven sponsort GasTerra uiteenlopende initiatieven en projecten. Voor ons een vanzelfsprekend onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

De verschillende projecten en initiatieven die GasTerra sponsort, zijn verdeeld onder een paar medewerkers van de Afdeling Communicatie. Communicatieadviseur Imelda Weel neemt de meeste maatschappelijke initiatieven voor haar rekening zoals de Walk for Life. De opbrengst van deze run gaat naar het UMCG voor onderzoek naar kanker bij jongvolwassenen (18-35 jaar). Met het sponsorbedrag kan de organisatie de kosten dekken, zodat de volledige opbrengst van de inschrijfgelden bij het UMCG terecht komt. ‘Zelf loop ik niet mee met de Walk for Life, maar ik kom natuurlijk wel kijken om de renners aan te moedigen’, vertelt Imelda. ‘Ook ben ik langs geweest bij het UMCG om te zien hoe de opbrengst wordt besteed. Met het geld kan bijvoorbeeld nieuwe apparatuur worden aangeschaft.’

Maatschappelijke tegenprestatie

Kort na de oprichting van GasTerra in 2005 was sponsoring primair bedoeld om de naamsbekendheid van GasTerra te vergroten. ‘Dat is zeker gelukt’, vindt Imelda. ‘We hebben het bedrijf op de kaart gezet. De laatste jaren is het eerst en vooral een aspect van ons MVO-beleid.’ Dat berust op de pijlers Gas, Groen en Groningen. Het sponsorbeleid is met name gericht op Groningen. ‘We sponsoren niet alleen partijen, maar vragen van hen ook een tegenprestatie, liefst een die de maatschappij een dienst bewijst. GasTerra sponsort bijvoorbeeld een sportclub en de leden doen iets terug voor mensen uit de omgeving.’

Binnen het sponsorbeleid kiest GasTerra voor een spreiding over de gebieden sport, maatschappij, educatie en cultuur. ‘Op maatschappelijk vlak gaat het meestal om kleinere projecten. Zo hebben we vorig jaar een actie in de Martinikerk ondersteund die was gericht op armoedebestrijding onder jongeren. En op educatief vlak sponsoren we een jaarlijks terugkerende debatbattle voor vmbo’ers, met duurzaamheid als onderwerp. GasTerra maakt dit event niet alleen mogelijk, maar zit ook in de jury.’

Bijdrage aan regio

Imelda vertelt dat GasTerra grote waarde hecht aan de eigen maatschappelijke verantwoordelijkheid en het daarom min of meer vanzelfsprekend vindt iets bij te dragen aan de regio. ‘Het wordt ook gewaardeerd. Een bijkomend voordeel is natuurlijk dat sponsoring positief werkt voor je imago. Maar los daarvan: Groningen en gas zijn met elkaar verbonden. Dan doen wij graag iets om de regio te versterken.’

 

Meer over Walk for Life

 

Meld u aan voor de nieuwsbrief