Clean Tech Aviation tekent overeenkomst met TU Eindhoven en Hanzehogeschool Groningen

17-03-2016

De samenwerkingsovereenkomsten richten zich op aanpassingen van de motoren in de General en Business Aviation vliegtuigen.

Mogelijk 1e vliegtuig op CNG of LNG medio 2017

Op woensdag 16 maart heeft Clean Tech Aviation (CTA) een vierjarige samenwerkingsovereenkomst met TU Eindhoven en de Green Deal Small Scale LNG met Hanzehogeschool Groningen ondertekend. Beide overeenkomsten richten zich op aanpassingen van de motoren in de General en Business Aviation vliegtuigen. Vliegtuigmotoren gaan dertig jaar mee. Aanpassing van de bestaande motoren en de opslag van CNG en LNG in bestaande vliegtuigen levert op korte termijn de grootste bijdrage aan vergroening van de luchtvaart.

De onderzoeken moeten uiteindelijk leiden tot de marktintroductie van CNG- en LNG -brandstoffen voor het luchtverkeer. Hoogleraar prof.dr.ir. Jacques Dam van de faculteit Werkbouwtuigkunde van de TU-Eindhoven begeleidt beide onderzoeken. Bij TU Eindhoven gaan een promovendus en een postdoc zich met het onderwerp bezighouden. Dam bekleedt de leerstoel Liquefied Natural Gas. Op basis van de onderzoeken van de TU en de hogeschool voert het CTA Aviation testcentrum statische en dynamische testen uit op het gebruik van CNG en LNG op de ge-retrofitte motoren zodat vliegtuigfabrikanten deze motoren bij de luchtvaartautoriteiten kunnen certificeren.

Nationaal Lucht en Ruimtevaart Centrum

Met het Nationaal Lucht en Ruimtevaart Centrum (NLR) is een tweejarig contract afgesloten om op basis van de acht vaststaande technische readiness levels de innovatie gecertificeerd naar de markt te kunnen brengen. De innovaties op functioneel ontwerp, technisch ontwerp en de strenge luchtvaartveiligheidsaspecten worden door NLR diepgaand getest in het duurtestlab bio-motoren van CTA op het Energie Transitie Center van de Hanze Universiteit Applied Sciences. In de volgende fase worden de motoren vrijgegeven voor dynamische vliegtesten door de CTA dochteronderneming CTA GMBH op de testluchthaven Braunschweig in Duitsland onder leiding van het NLR, het Deutsche DLR en technische Universiteit Braunschweig. Als dit succesvol verloopt worden de motoren aan de luchtvaartautoriteiten EASA en FAA voor certificering aangeboden.

Consortia voor vergroening luchtvaart, scheepvaart en wegtransport

Clean Tech Aviation is de bestuurder van het consortium Gasunie, GasTerra, OrangeGas, EnTranCe, TU Eindhoven, Hanzehogeschool Groningen, het Nationaal Lucht en Ruimtevaart Centrum en de Stedendriehoek. CTA heeft in 2015 met Gasunie en GasTerra een tweejarig contract gesloten om de innovatie van de bio-motorduurtest op het Energy Transition Center te kunnen ontwikkelen. Engie (voorheen Cofely GFD Suez) en het consortium Marigreen hebben afgelopen week besloten het CNG- en LNG bio- motorduurtestlab in 50% co-ownership te ontwikkelen. Beide consortia investeren in innovaties voor de maritieme industrie waarbij schepen elektrisch gaan varen op basis van elektra gevoed uit de bio-LNG motor. Zij investeren ook in bio-LNG motoren voor de luchtvaart.

CTA heeft vorige maand met vliegtuigfabrikant Piper USA een intentieverklaring ondertekend. Verder lopen er contacten met Textron USA waartoe Lycoming motorfabrikant, Beechcraft en Cessna vliegtuigfabrikant behoren en met  Rolls Royce.

 

Wilt u meer informatie, neem dan contact op met:
Ben W.A. Cappelle, CEO CTA
T: 06 - 51707843
E: info@ctdc.eu

 Of ga naar: www.ctdc.eu

 

Meld u aan voor de nieuwsbrief